marți, 1 mai 2012


GÂNDURI LA ÎNVIEREA DOMNULUI


La acesta noi toţi suntem martori
(Faptele Apostolilor 3, 15)


Dacă omul n-ar fi pierit, Fiul Omului n-ar fi venit.

Fericitul Augustin

Așa cum, odinioară, Dumnezeu a pogorât foc pe Muntele Carmel în vremea proorocului Ilie, în fiecare an cu care timpul mai face un pas către veșnicie, lumina sfântă de la Ierusalim se coboară din cer, de la „Părintele Luminilor”, spre a reactualiza cel mai de seamă eveniment din istoria mânturii. E un sentiment copleșitor, inefabil, care ne face părtași bucuriei celei veșnice, inaugurată de Hristos prin slăvita Sa Înviere. Lumina strălucește în inimile noastre mai însuflețit sau mai domol, mai viu sau mai stins, pe măsura emoției tainice, suprafirești, zămislită înlăuntrul nostru de evenimentul pascal. Un mugur de lumină răsare în fiecare suflet – „rece”sau fierbinte”, fiindcă astăzi toată făptura se înnoiește spre a intra la ospățul Stăpânului. La capătul unei perioade de penitență, petrecută în acea stare sufletească de întristare mistuitoare după Dumnezeu, după Paradisul pierdut, perioadă încununată de Marea Săptămână a Mântuitoarelor Patimi, astăzi, suntem cu toții chemați să intrăm întru bucuria Domnului nostru.
Învierea este, întâi de toate, temeiul credinței noastre celei vii în Dumnezeul cel Viu, biruitor asupra morții și întunericului. Premisa unei astfel de afirmații este că Dumnezeul patriarhilor, al lui Avraam, al lui Isaac și al lui Iacov nu este Dumnezeul celor morți, ci al celor vii (Marcu 12,27). Iată de ce, după ce a murit, săracul Lazăr a fost dus de îngeri în „sânul lui Avraam”, la ospățul celor binecuvântați. Credința lui Avraam a fost o proclamare a Evangheliei universale încă înainte de Nașterea lui Hristos, având în vedere făgăduința pe care Dumnezeu i-a făcut-o, anume că „printr-însul se vor binecuvânta toate neamurile pământului (Gen. 18,18). Iar binecuvântarea a venit „la sfârșitul acestor zile[1] prin Hristos, „din neamul lui Avraam”, care S-a pogorât, nu ca „să strice legea sau proorocii, ci să plinească toate prin Învierea Sa. Nu numai că Dumnezeul lui Avraam, al lui Isaac și al lui Iacov –  Dumnezeul celor vii – nu este tributar morții, dar El Se face „începătură celor adormiți” și devine „Pământul celor vii”. Atunci, nu este, oare, El Însuși, Dumnezeul cel Viu? Nu este, oare, Stăpânul Vieții mai puternic decât moartea? Învierea este, prin urmare, finalitatea, împlinirea legământului de veacuri dintre Dumnezeu și poporul lui Israel, instituirea noii alinațe a omenirii care nu mai vizează legăturile de sânge. Iată fiul tău! Iată mama ta! (Ioan 19:26, 27).
 În lipsa acestui eveniment excepțional, creștinismul ar fi credința oarbă într-o iluzie, pe drept cuvât, reprobabilă; Dacă Hristos n-a înviat, zadarnică este atunci propovăduirea noastră, zadarnică este și credința voastră”, va spune Sfântul Apostol Pavel[1]. Cu alte cuvinte, dacă Hristos nu a înviat cu adevărat, nu avem nicio garanţie că mântuirea noastră a fost realizată. Realitatea Învierii Domnului are, deci, o semnificaţie profundă: dacă nu este Înviere – explică același Apostol Pavel – rămâne să mâncăm şi să bem, căci mâine vom muri” (1 Cor. 15, 32). Învierea opune istoriei un modus vivendi care face din slujitorii literei” slujitori ai duhului”[2]Cele vechi au trecut, iată s-au făcut noi[3].
Întemeietorii de religii: Confucius, Buddha, Mahomed sunt morţi cu toţii. Hristos singur e viu: a înviat din morţi şi e prezent pururea pe altarele noastre, în Sfânta Euharistie. În această privință este creştinismul singular, pentru că păstrează taina întrupării Dumnezeului celui Viu în sensul unei consanguinități neîntrerupte a celor ce se împărtășesc cu preacinstitul Său Trup și Sânge: Aceasta să faceţi spre pomenirea Mea.
Fără Înviere, creștinismul ar fi un cod etic simplist precum confucianismul, o religie frumos ornamentată asemenea multor altora, dar lipsită de elementul-surpriză, incompletă, nedesăvârșită. Întreaga „etică teleologică” a creștinsimului capătă sens abia prin Învierea lui Hristos. Prin ea, sunt fructificate Fericirile iar civilizația triumfă asupra barbariei, a mentalității primitive și a ignoraței. Mersul lumii ia o întorsătură neașteptată: de acum înainte, timpul nu va mai curge spre nimicire, spre fărâmițare, ci spre o cu totul altă dimensiune ce transcende hotarele firii – veșnicia. Domnul Se face nevăzut de la ochii noștri fizici și Se mută în sălașul tainic al inimii. De acum, îl vom cunoaște, precum Luca și Cleopa, în „frângerea pâinii” – taina Sfintei Euharistii. În acest sens, atunci când Iisus spune: Încă un timp, apoi nu Mă veți mai vedea (Ioan 16, 16), „El anunță epoca în care noi toți trăim de atunci – Epoca în care divinul (...) este accesibil numai sub formă de prezență invizibilă.[4] Astfel încât El S-a făcut nevăzut de la ochii lor”[5] – explică Jean-Luc Marion, Hristos lăsa oamenilor o prezență mai trupească și mai intimă decât trupul (ne-)cunoscut de „iubirea trupească.[6] Timp de 40 de zile, ochii credinței îl văd pe Cel Înviat în trupul spiritualizat, pătruns de lumină, trupul de slavă” în care se metamorfozează „trupul smereniei noastre”. După Înălțarea la cer, celor care știu să închidă ochii trupești, să coboare rațiunea în inimă spre a-L găsi acolo pe Domnul cel Înviat din morți, Duhul Sfânt le acordă, în chip tainic, ceea ce Olivier Clément numește viziune a inimii” – simțire duhovnicească. Fericiți cei ce n-au văzut și au crezut.
Deși s-au scurs mai bine de 2000 de ani, El continuă să fie tot atât de prezent precum în zorii Paștelui; precum în acea noapte „bizanină” în care întregul cosmos s-a umplut de lumina lină a sfintei slave. Troparul Învierii freamătă de emoția bizantină a nopții pascale, redă profunzimea suferinței ce premerge bucuriei praznicale: o suferință pururea actualizată, o suferință infinită, pe măsura „veseliei celei veșnice”. Iisus le arată ucenicilor semnele doveditoare ale rănilor biruitoare pentru a le fi lor spre aducere aminte, ca „o mărturie nesfârșită a iubirii Lui și a suferinței Lui pentru omenire” (Sf. Nicolae Velimirovici). Mai mult, atunci când consimte din partea lui Toma proba tactilă, Domnul acceptă ceea ce Manuel de Diéguez a numit „o pătimire dincolo de mormânt”.

Hristos strălucește de o pace inefabilă în mijlocul cercului de lumină al apostolilor, adunați în spatele ușilor încuiate. Pare că noi înșine asistăm, cu inima zvâcnind de emoție și de bucurie, laolaltă cu cei unsprezece, la cuvântul dătător de curaj și de nădejde nesfârșită; pare că suntem chiar noi aceia care ne facem părtași revărsării sărutării Mirelui triumfător. Pacea Sa apolinică, care „covârșește toată mintea cuvântătoare și necuvântătoare, ne este dăruită real și plenar, „nu precum dă lumea” (Ioan 14, 27) – formal, artificial, ci precum numai Cel Înviat o poate da: „El nu o dă numai cu buzele, ci cu tot sufletul Său, cu toată inima și cu toată mintea Sa, așa cum iubirea se dă pe sine iubirii” (Sf. Nicolae Velimirovici).
Învierea lui Hristos este, totodată, botezul cu foc” al rațiunii noastre stângace, paralizată, încă, în filosofia precreștină. Nu o putem înțelege cu mintea pentru că transcende logica omenească, dar o putem simți cu inima, care „cercetează Scripturile” în duh evanghelic și cunoaște că ea s-a petrecut în afara spațiului și a timpului istoric, fără aportul legilor naturale. Omul de astăzi, însă, percepe Învierea ca pe un fapt petrecut aici“, pe pământ; s-a ataşat atât de mult de acest petec strâmt de glie“ (Dante) şi nu mai conştientizează că ea a avut loc undeva mai sus“, la un nivel superior, a uitat” că sângele şi carnea nu pot să moştenească Împărăţia lui Dumnezeu“ (l Cor. 15, 50). Omul contemporan nu mai ştie ce înseamnă Hristos a înviat!“. El a uitat, pur şi simplu, semnificaţia Învierii. Zapisul lui Adam e rupt, puterea întunericului sfărâmată“. Pentru a atinge extremitatea căderii şi a pătrunde în inima creaţiei“, Hristos, muritor cu tot soarele“ (Goethe), se naşte, mistic, în iad, acolo unde răul zace în disperare. Dacă greşeala protopărinţilor reprezintă prima catastrofă din istoria umanităţii, de la care toată alienarea, scindarea şi cruzimea îşi au sursa, astăzi, dezlegată din lanţurile sale, Eva strigă de bucurie“, cum comentează un străvechi imn pascal. Cel care l-a întrebat pe Adam: „Unde eşti?“ S-a suit pe Cruce pentru a-l căuta pe cel pierdut. A coborât la iad, spunând: vino dar, chipul şi asemănarea Mea (Imnul Sfântului Efrem). Nu din mormânt iese Hristos – explică Paul Evdokimov, ci „dintre cei morţi, ek nekron, „ieşind din iadul cel stricat ca dintr-o cămară de nuntă. Nicio altă proclamaţie nu descoperă mai bine sufletul credinţei creştine. Este imnul Paştilor, iar Paştele este bucuria noastră, a tuturor. Unde-ţi este moarte, boldul tău? Unde îţi este, Iadule, biruinţa? (1 Corinteni 15, 55).
Astăzi, savurăm triumful Luminii; astăzi, pregustăm Împărăția lui Dumnezeu: suntem convivi la ospățul duhovnicesc al minților luminate și al inimilor curățite, botezate „cu Duh Sfânt și cu foc”. Petrecem cu îngerii într-o splendidă înfrățire muzicală, slăvind pe Biruitorul morții, căruia îi cântăm „cântare de biruință”. Limbile să salte cu cântări înalte, „toate popoarele bateți din palme; strigați lui Dumnezeu cu glas de bucurie” (Ps. 46, 1). Învierea este sentimentul cel mai prolific, pentru că „aduce roadă multă în sufletele celor care dizolvă opacitatea rațiunii și a îndoielii, lăsând lumina cea neapropiată să pătrundă și să se sălășluiască înlăuntrul lor. Au trecut mai bine de 2000 de ani în care creștinismul „a îmbătrânit și s-a umplut de riduri” (Berdiaev): cuvintele lui Hristos sunt aceleași, iar autoritatea Sa neștirbită:

Voi sunteți lumina lumii dacă rămâneți în Mine și păziți poruncile Mele… Rămâneți întru iubirea Mea.

…dar ceea ce este veşnic nu poate îmbătrâni. Iar această veritabilă Biserică a lui Hristos, care nu cunoaşte semne şi graniţe materiale, nu va fi biruită de porţile iadului[7], pentru că Hristos a înviat, sfărâmând pentru totdeauna legăturile morții!


[1] 1 Corinteni 15, 14
[2] 2 Cor. 3, 6
[3] 2 Cor. 5, 17
[4] H.-R. Patapievici, Omul Recent, Ed. Humanitas, 2001, p. 425
[5] Luca 24, 31
[6] Jean-Luc Marion, Idolul și distanța, Ed. Humanitas, p. 175
[7] Nikolai Berdiaev, Sensul Creaţiei, Editura Humanitas Bucureşti, 1992, pag. 299

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu